Dzień dobry Mikołaj. Styczeń to czas zimowy, ale też czas karnawału, a jak karnawał, to zabawy z balonikiem.
Na dzisiejszych zajęciach będą ćwiczenia oddechowe, wzbogacające słownictwo (przymiotniki, przysłówki, pojęcia dotyczące orientacji przestrzennej), oraz ćwiczenia słuchowe.
1. Ćwiczenie oddechowe
Dajemy Mikołajowi do ręki nienadmuchany balonik i mówimy, ze to jest balon, ale nie ma w nim powietrza. Prosimy Mikołaja, aby podmuchał do balonika powietrze, tyle na ile potrafi. Dorosły również dmucha i demonstruje Mikołajowi odgłos powietrza ulatującego z balona.
2. Antonimy:
lekki - ciężki
okrągły - kwadratowy
Najpierw dajemy Mikołajowy nadmuchany balonik do rąk. Mówimy : balon jest lekki, balon jest okrągły. Potem dajemy mu do ręki np. jakiś kartonik lub pudełko wypełnione czymś ciężkim i mówimy: to jest karton, karton jest kwadratowy (lub prostokątny, w zależności od pudełka), karton jest ciężki.
Porównujemy balonik z kartonem. Zadajemy pytania: Jaki jest balon? Jaki jest kartonik? Balon jest ciężki, czy lekki?... kwadratowy, czy okrągły? itp.
3. Największy - Najmniejszy
Dajemy Mikołajowi do rąk trzy balony tak, aby wyraźnie jeden był bardzo duży (największy), a jeden bardzo mały (najmniejszy). Mikołaj dotyka, porównuje. Nazywamy, który jest największy, a który najmniejszy.
Prosimy, aby Mikołaj odszukał największy balonik, a potem najmniejszy.
W nagrodę zabawa: Mama (może być jeszcze ktoś z rodziny) oraz Mikołaj trzymają się za ręce i do słów wierszyka robią razem co raz większe kółko - balonik, a na koću delikatnie przewracają się na siebie, lub na podłogę:0
"Baloniku mój malutki, rośnij duży, okrąglutki. Balon rośnie, że aż strach, przebrał miarę no i traaaach!"
4. Orientacja przestrzenna
Dmuchamy kilka baloników i zostawiamy je na podłodze (w środku możemy włożyć coś dźwiękowego, aby Mikołaj usłyszał ten balonik, gdy do je odszuka).
Zabawa polega na tym, że zostawiamy nadmuchane baloniki na podłodze i prosimy, aby Mikołaj je poszukał. Oczywiście dajemy mu podpowiedzi Np. idź do przodu, na prawo,, na lewo (i np. dotykamy jego ramienia, aby wiedział w która stronę skręcić, itp)
Zabawa kończy się, gdy wszystkie baloniki będą odnalezione)
5. Ćwiczenia słuchowe
Memory balonikowe. Potrzebnych będzie kilka baloników, oraz materiały, które w baloniku wydadzą nam jakieś dźwięki np. cukier, fasola, koraliki, dwa małe klocki, jakieś np. szklane kulki itp. Wsypujemy np.: po 5 fasolek do dwóch baloników (tak, aby tworzyły parę i wydawały takie same dźwięki). Do innych baloników wsypujemy inny materiał, tak aby miały swoje pary dźwiękowe.
Dmuchamy wypełnione baloniki, tak aby były napięte, ale tak aby nie były zbyt duże duże.
Zabawa polega na tym, aby słuchowo Mikołaj odnalazł wszystkie balonikowe pary dźwiękowe.
Powodzenia:)