ROZWIJANIE MOWY DZIECKA

 ĆWICZENIE nr 1

ZABAWY PALUSZKOWE

zabawy paluszkowe uczą słuchania, rozwijają pamięć, zasób słownictwa oraz umiejętność naśladowania, kształcą sprawność manualną, a także STYMULUJĄ ROZWÓJ MOWY

Dziś dwie propozycje zabaw paluszkowych ( "Zabawy paluszkowe" - Krzysztof sąsiadek)

MIŁEJ ZABAWY:)



******************************************************

ĆWICZENIE nr 2

WYRAŻENIA DŹWIĘKONAŚLADOWCZE ĆWICZENIA W NAŚLADOWANIU ODGŁOSÓW ZWIERZĄT NA WSI

Dziś kolejna propozycja zajęć dla maluszków.

Dziś krótkie polecenie:) Zobaczcie z dzieckiem podany film, zatrzymując go po każdym zwierzęciu i proszę powiedzieć do dziecka dany odgłos np. MUUU, tak aby dziecko widziało nasze usta i spróbowało powtórzyć ten dźwięk




******************************************************

ĆWICZENIE nr 3

 KONSTRUOWANIE ZDAŃ 

Celem tego ćwiczenia jest: 
- wzbogacanie słownictwa czynnego
- rozumienie pytania: co robi?
budowania dwuelementowej wypowiedzi /podmiot+orzeczenie/

Dziś propozycja ćwiczeń w budowaniu pierwszych zdań. Zaczniemy od zdań dwuelemtowych, w którym podmiot jest taki sam, a zmieniać będziemy orzeczenie . Małpa je, Małpa siedzi, Małpa idzie itp. 

Do tego ćwiczenia możemy przygotować ilustracje, zabawki, zdjęcia bliskich osób, figurki zwierzą i wszytko to co pokaże nam, co ktoś robi. Zachowując zasadę zmiany tylko orzeczenia.

Przesłałam Państwu karty pracy - ilustracje na maila, w których wybierzemy ilustracje

1. Najpierw nazywamy wszystkie ilustracje, mówimy co i kto robi na obrazku prezentujemy dziecku, omawiamy i układamy na stoliku.

2. Następnie sprawdzamy czy dziecko rozumie i prosimy aby pokazało obrazek lub położyło podpis pod obrazkiem, który nazwał dorosły.

3. Na stole zostawiamy jeden obrazek. i pytamy co robi małpka? Dziecko przeważnie powie jednym słowem np. - je. Wówczas, aby pokazać dziecku, że ,mówimy coś dwuelementowego, to pod obrazkiem możemy położyć dwa różne klocki, dwa różne kółka itp. Chodzi, o to aby pokazać dziecku, że są dwa wypowiedziane słowa. Mówiąc, pokazujemy palcem klocki pod obrazkiem i mówimy: małpka je


Możemy też najpierw podpisać  obrazek, potem mówiąc dołożyć klocki, a na końcu zapytać dziecko co robi małpka. Jeżeli odpowie jednym słowem,  powtórzyć wypowiedziane zdanie dotykając palcem dziecka o klocki i znów poprosić o odpowiedź co robi małpka?

Pozwodzenia

PS Wysłałam gotowe karty pracy na maila


******************************************************

ĆWICZENIE nr 4

 WZBOGACAMY SŁOWNICWTO 

- wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego 
- rozumienie pytania jakie coś jest (jaki? jaka? jakie?/).

1. Schemat ćwiczenia
a).Najpierw dajemy dziecku do ręki np. długi sznurek i mówimy: Jaki jest sznurek?  i or razu odpowiadamy: długi. Analogicznie robimy z krótkim sznurkiem. Mikołaj bawi się sznurkiem, przekłada go do w ręku, przesuwa, tak aby poczuł w rękach różnicę itp. Wielokrotnie odpowiadamy za niego.

b).Kładziemy przed dzieckiem dwa przedmiot długi i krótki i prosimy , aby podało np. krótki sznurek, (krótki patyczek itp.). dziecko powinno wybrać  (w przypadku Mikołaja przy pomocy dotyku) prawidłowy przedmiot.

c). Na końcu pytamy Jaki jest sznurek? I czekamy na odpowiedź dziecka (oczekujemy że dziecko zapamiętało pojęcia długi - krótki i wie jak je zastosować (tzn. pamięta co to znaczy że coś jest krótkie, a coś jest długie).

Pojęcia do ćwiczeń w tym tygodniu:

do pytań: JAKI? JAKA? JAKIE? 

długi - krótki (długie - krótkie, długa - krótka)
głośny - cichy (głośna - cicha, głośne - ciche)
twardy - mękki (twarda,  -miękka, twarde -miękkie)
mokry - suchy (mokra-sucha, mokre-suche)



******************************************************

ĆWICZENIE nr 5

 Co tu nie pasuje?

cel zadania:
- wzbogacanie słownictwa o wiośnie
- umiejętność budowania wypowiedzi ustnej (zdań, opowiadania)
- rozumienie pytania "dlaczego"?
- rozwijanie spostrzegawczości dziecka i logicznego myślenia

Zadania składa się z 6 kart (Printoteka)



Wycinamy poszczególne karty / dziecko może to zrobić samodzielnie/.  Następnie omawiamy każdą ilustrację osobno. Dziecko ma za zadanie opowiedzieć, co się znajduje na każdej z nich i co w niej nie pasuje, co w niej jest nie tak. Jeżeli dziecko znajdzie niepasujący element, pytamy: dlaczego to nie pasuje w tym obrazku?. (karty ćwiczeń wyślę na pocztę elektroniczną).

Owocnej zabawy:)


******************************************************
ĆWICZENIE nr 6

Pokaż do jakiego kwiatka pofrunie motylek. Gdzie jest taka sama sylabka? 

Jeżeli masz kartę pracy to połącz ją kredką w odpowiednim kolorze Pokaż za pomoc symbolu PCS jakiej kredki potrzebujesz.
A jeżeli robisz to na komputerze to wskaż odpowiednie kwiatki palcem. Powtórz wszystkie sylaby. 




******************************************************

ĆWICZENIE nr 7 

Wzbogacanie słownictwa - przymiotniki przeciwstawne

- wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego 
- rozumienie pytania jakie coś jest (jaki? jaka? jakie?/).
Przygotowujemy przedmioty na których będziemy mogli ćwiczyć antonimy. 

Najpierw dajemy dziecku przedmioty do zabawy, nazywamy każdy przedmiot, potem pytamy dziecko co to jest? Jeżeli dziecko potrafi nazwać te przedmioty zaczynamy wprowadzać określenia

1. Schemat ćwiczenia
a).Najpierw dajemy dziecku do ręki np. długi sznurek i mówimy: Jaki jest sznurek?  i od razu odpowiadamy: długi. Analogicznie robimy z krótkim sznurkiem. Mikołaj bawi się sznurkiem, przekłada go do w ręku, przesuwa, tak aby poczuł w rękach różnicę itp. Wielokrotnie odpowiadamy za niego.

b).Kładziemy przed dzieckiem dwa przedmiot długi i krótki i prosimy , aby podało np. krótki sznurek, (krótki patyczek itp.). dziecko powinno wybrać  (w przypadku Mikołaja przy pomocy dotyku) prawidłowy przedmiot.

c). Na końcu pytamy Jaki jest sznurek? I czekamy na odpowiedź dziecka (oczekujemy że dziecko zapamiętało pojęcia długi - krótki i wie jak je zastosować (tzn. pamięta co to znaczy że coś jest krótkie, a coś jest długie).

Pojęcia do ćwiczeń w tym tygodniu:


JAKI?                                          JAKA?                                          JAKIE?

gładki - szorstki (materiał)          gładka - szorstka (gąbka)                gładkie - szorstkie (gąbki)
                        
ciepły - zimny  (sok)                   ciepła - zimna (herbata)                ciepłe - zimne(ziemniaki)

mały - duży (klocek)                   mała - duża (piłka)                           małe - duże (pudełko)


Przedmioty podane przez mnie są tylko przykładem. Można wykorzystać to co mamy w domu.

Powodzenia

******************************************************

ĆWICZENIE nr 8

Dlaczego coś się stało?

Zadanie rozwija myślenie przyczynowo - skutkowe, oraz doskonali umiejętność konstruowania wypowiedzi ustnych ( zdania złożone).

Zabawa polega na połączeniu obrazków i dokończeniu zdania (czyta dorosły, lub dziecko jeżeli potrafi) np.:

Dziewczynka jest wesoła, bo....

Należy pamiętać, aby :
-  dziecko opowiadało całym zdaniem wykorzystując spójnik "bo"
- samodzielnie wyszukało pasujący obrazek

Aby zagrać w tą grę należy kliknąć w poniższy link:



******************************************************

ĆWICZENIE nr 9
STRAŻ POŻARNA- ćwiczenie rozwijające umiejętność konstruowania dłuższych wypowiedzi
Ćwiczenie polega doskonaleniu umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi ustnych (zdań złożonych, krótki opis ilustracji).




1. OPISZ JAK WYGLĄDA STRAŻAK


2. OPOWIEDZ, DLACZEGO PONIŻSZE PRZEDMIOTY PASUJĄ DO STRAŻAKA



3. OPOWIEDZ, CO ROBIĄ STRAŻACY.





W nagrodę pobaw się z rodzicami w zabawy strażackie z dźwiękiem i ruchem. Powodzenia:)



******************************************************


ĆWICZENIE nr 10

NAŚLADOWANIE DŹWIĘKÓW MOWY SYLABY (PA PO PU PE PY PI)


To ćwiczenie jest dla dzieci nabywających umiejętności językowe na etapie naśladowania prostych dźwięków mowy np.: sylab. Zadanie polega na wyszukaniu takich samych sylab i powtarzaniu ich nazw. 

1. Dziecko powtarza nazwę sylab np.: z czerwonego balonika, a następnie wskazuje który balonik powinien być czerwony (jeżeli ktoś ma wydrukowaną kartę pracy to maluje ten balonik na czerwono). Analogicznie wykonujemy w ten sposób wszystkie baloniki. A na końcu prosimy, aby dziecko dorysowało misia (w miarę możliwości dziecka). a może uda mu się powtórzyć słowo: MIŚ:)


2. Połącz stworka z jego planetą. Powtórz nazwę stworka i nazwę planety. Osoby mające wydrukowaną kartę pracy, mogą wyciąć stworki i do siebie dokładać, lub można połączyć narysowana linią.



******************************************************
ĆWICZENIE nr 11

Zabawa logorytmiczna - słuchanie, powtarzanie ruchów i dźwięków mowy

W tym ćwiczeniu doskonalimy umiejętność słuchania, naśladowania ruchów, naśladowania dźwięków mowy, rozwijamy rozumienie i mowę czynną dziecka.

Najlepiej jest usiąść z dzieckiem przed lusterkiem, lub tak aby siedziało na przeciwko nas. gdy dziecko jeszcze nie radzi sobie samodzielnie z naśladowaniem, możemy wykonywać ruchy naśladowcze podtrzymując ręce dziecka. 

Piosenka ze strony pani logopedyczna- Paulina Mistal , a utwór Gruby Misio z płyty Piosenki perełki, Zabawy z muzyką dla dzieci Tomasz Klaman

Należy kliknąć w poniższy link:  
https://www.facebook.com/watch/?v=451831569024522


JESTEM SOBIE GRUBY MISIO,
A NA IMIĘ TO MAM KRZYSIO. 
SIEDZĘ SOBIE, NIC NIE ROBIĘ
TYLKO KLASZCZĘ, TYLKO KLASZCZĘ 
SOBIE TAK (KLASZCZEMY W RYTM MELODII)

JESTEM SOBIE GRUBY MISIO,
A NA IMIĘ TO MAM KRZYSIO. 
SIEDZĘ SOBIE, NIC NIE ROBIĘ
TYLKO GRAM NA KOLANKACH SOBIE TAK 
( UDERZAMY DŁONIAMI O SWOJE KOLANA DO RYTMU)

JESTEM SOBIE GRUBY MISIO,
A NA IMIĘ TO MAM KRZYSIO. 
SIEDZĘ SOBIE, NIC NIE ROBIĘ
TYLKO TUPIE, TYLKO TUPIE SOBIE TAK 
(DZIECI STOPAMI TUPIĄ W PODŁOGĘ)

JESTEM SOBIE GRUBY MISIO,
A NA IMIĘ TO MAM KRZYSIO. 
SIEDZĘ SOBIE, NIC NIE ROBIĘ
TYLKO KLĄSKAM, TYLKO KLĄSKAM SOBIE TAK..
(DZIECI KLĄSKAJĄ JĘZYKIEM)

JESTEM SOBIE GRUBY MISIO,
A NA IMIĘ TO MAM KRZYSIO. 
SIEDZĘ SOBIE, NIC NIE ROBIĘ
TYLKO ŚPIEWAM, TYLKO ŚPIEWAM SOBIE TAK
 (ŚPEWAMY LA, LA, LA, LA, LA..)

******************************************************
ĆWICZENIE nr 12

Zabawy z warzywami

W tym zadaniu skupimy się na rozpoznawaniu i nazywaniu warzyw wiosennych.

1. Poznając dziecko niewidzące z warzywami, musimy opierać się na prawdziwych produktach (na konkretach) tj. warzywach. Dajemy dziecko pojedynczo różne warzywa, aby mógł dotknąć i sprawdzić jego twardość, jaki jest w dotyku i  itp, powąchać i spróbować. Prezentując cały czas nazywamy warzywo. 

2. Potem pytamy się dziecka, np.: Co ma w ręce? lub Co to jest? lub Jak to się nazywa?

3. Gdy dziecko prawidłowo nazywa warzywa rozpoznając je przez dotyk, wykładamy na stole przed dzieckiem trzy warzywa i mówimy : daj mi np. pomidor itd. W ten sposób uczymy dziecko różnicowania poznanych warzyw.

4. Możemy dziecku dać do spróbowania warzywa aby rozpoznało i nazwało jakie warzywo próbuje.
Wracając do wcześniej ćwiczonego materiału. możemy rozwinąć zadanie i omawiać dziecku np. jaki jest pomidor (ciężki czy lekki,  gładki czy szorstki itp) , oraz omawiamy jego smak, opowiadając że pomidor jest np. kwaśny, a marchewka jest słodka itp

Na koniec zapraszam Cię  do wysłuchania wiersz o warzywach.




******************************************************


ĆWICZENIE nr 13


DOPASUJ CO MÓWIĄ DZIECI


Wykrzyknienia i wyrażenia dźwiękonaśladowcze nazywają nie tylko zwierzęta, ale także przedmioty i zjawiska dziejące się wokół dziecka. Pełnią tym samym rolę rzeczownika, czasownika, przymiotnika i przysłówka. Budują w ten sposób system językowy dziecka, pozwalający mu opowiadać o otaczającym świecie. Dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy oraz z zaburzeniami komunikacji językowej opanowanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych i wykrzyknień jest niezwykle ważne ponieważ buduje pewność skutecznej komunikacji.


Do wykrzyknień zaliczamy m.in: oj! ach! uff!, oj!, ooo! ała! hej! itp. 

W tym zadaniu najpierw omawiamy, co jest na ilustracji, a następnie odczytujemy dziecku pierwszy dźwięk. Następnie prosimy, aby dziecko dopasowało, do której ilustracji pasuje ten dźwięk. Zachęcamy dziecko, aby powtórzyło te wykrzyknienia, lub spróbowało samo odgadnąć i powiedzieć, co w danej sytuacji mówią dzieci.






----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



******************************************************

ĆWICZENIE nr 14

Czyj to domek?
Zapraszam do zabawy w dopasowanie zwierząt do ich domków
Najpierw nazwijcie wspólnie wszystkie zwierzęta (jeżeli dziecko potrafi podaje samodzielne nazwy, lub powtarza nazwę, lub tylko naśladuje odgłos zwierzątka). 
Potem wskazujemy na domek i pytamy np. kto mieszka w gniazdku?. dziecko odpowiada lub wskazuje na ekranie odpowiedni obrazek. (Proszę powiększyć obraz gry na cały ekran, wówczas obrazki ze zwierzętami są większe)

Proszę kliknąć w link: https://wordwall.net/pl/resource/1470329



******************************************************

ĆWICZENIE nr 15

Kto, gdzie mieszka?
Zapraszam do zabawy w dopasowanie zwierząt do ich domów.

Najpierw dziecko czyta i mówi kończy zdanie, a następnie dokłada do zdania pasujący obrazek. 


Proszę kliknąć w link:



Brak komentarzy: