KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA AAC

ĆWICZENIE 1

PRZYJŚCIE WIOSNY

Cel:
- rozwijanie uwagi słuchowej
- wzbogacanie słownictwa
- posługiwanie się symbolami PCS w wypowiedziach

Całkiem niedawno przyszła do nas wiosna. Dzisiaj poznamy słownictwo związane z tą porą roku: pojęcia czasowe, rzeczowniki, czasowniki  (pocztą wyślę wersję do druku). Proszę, aby z dzieckiem omówić te symbole. W internecie można poszukać pasujące do nich obrazy rzeczywiste (bo niestety pewnie macie Państwo ograniczone spacery).









2. Zapraszam do zabawy z wierszem pt. Przyjście wiosny.
Co trzeba zrobić?. Najpierw odsłuchajcie w prezentacji wiersz  Jana Brzechwy pt.: Przyjście wiosny  (opracowany przez p. Ewę Targońską)

https://drive.google.com/file/d/1KGbMDIeAABQarklB1mypxHz19iJEEFsF/view?fbclid=IwAR3Hnz0dSfhFStvy6krCgR7gJs5H2-nbdRkzga9AuhBIYJdBU2aNEw-et-Q


 Następnie pokazujecie dziecku symbole, omawiacie je, prosicie, aby wskazało obrazek w-g nazwy itd., aby wspólnie z dzieckiem móc "czytać" później ten wierszyk. Dziecko uzupełnia brakujący symbol na pojedynczej kartce. 
Agatka może mieć wszystkie symbole na stoliku, a Marek powinien mieć do wyboru 4 symbole.
Wierszyk o wiośnie w wersji PDF wyślę droga mailową.

Powodzenia:)



********************************************************************************

ĆWICZENIE nr 2

WIOSENNA POGODA

Porozmawiajcie  o tym jaka jest pogoda za oknem. Włączcie na komputerze obraz gdzie pada deszcz, świeci słońce itp. Należy zadać pytanie: jaka pogoda? dziecko powinno wybrać odpowiedni PCS (Marek powinien mieć do wyboru 4 obrazki).










Na koniec wierszyk o miesiącu, który właśnie minął - marcu. Możemy tu powtórzyć symbole związane z pogodą.marcowa pogoda

 https://drive.google.com/file/d/1Qr-veUPHZvaq_MHO-G8hDQblJ1JTOvWf/view?fbclid=IwAR3lCXXoLStw6oIqiCqD1uNAQ4NEhgEnR0TpeDFitbOeYFZ5GTyRiHN23Kw
Powodzenia:)

******************************************************
ĆWICZENIE nr 3

Co wkładamy do koszyczka?

Cel zajęć:
-Wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego o Świętach Wielkanocnych

- Konstruowanie zdań 3 - elementowych ( Ja wkładam baranka itp, gdzie zmienia się tylko orzeczenie)

Najpierw trochę słownictwa wielkanocnego. Co to jest?



Najpierw nazywamy obrazki, potem możemy przygotować rzeczywiste przedmioty /koszyk, chleb, figurkę baranka wielkanocnego, pisanki, jajko, szynkę, babkę (może być zdjęcie), pieprz i sól. Pytamy co to? Oczekujemy na odpowiedź dziecka.




Pytamy:

Co włożymy do koszyka? Najpierw dziecko pokazuje obrazek, a następnie odszukuje rzeczywisty przedmiot i wkłada go do koszyka. w ten sposób mamy pewność, że dziecko rozumie co pokazuje i rzeczywiście chce ten przedmiot włożyć do koszyka.

Prosimy, aby dziecko mówiło całym zdaniem np.: Ja wkładam babkę (możemy posłużyć się obrazkami, wówczas dziecko wie ile wyrazów ma powiedzieć).

W taki sposób razem z dzieckiem możecie przygotować swoją święconkę. Powodzenia
napiszcie w komentarzu, czy się udało:)

 Oczywiście życzę Wesołych Świąt🐥🐤🐣



******************************************************
ĆWICZENIE nr 4

NA ŁĄCE


Opowiadamy dziecku co jest na poszczególnych obrazkach ( mówimy tu biedronka siedzi na liściu), nazywamy poszczególne symbole. Prosimy, aby dziecko wskazało nazwany przez nas obrazek lub symbol. Potem dopiero zadajemy pytania. dziecko wybiera odpowiedni symbol (z czterech do wyboru). Na końcu mówi razem z nami, lub wskazuje palcem kolejne symbole w zdaniu.
powodzenia.



******************************************************
ĆWICZENIE nr 5

Czytanie uczestniczące


Czytanie uczestniczące nazywane inaczej aktywnym czytaniem. To czytanie książeczek z aktywnym udziałem dzieci. Polega na głośnym czytaniu części tekstu przez dorosłego i dokańczanie przez dziecko poprzez korzystanie z komunikatora (np. poprzez dokładanie symbolu w odpowiednim momencie). 

Dziś zapraszam do czytania książeczki autorstwa Joanny Pachutko pt.: "



Tablica do do tej książki:





******************************************************


ĆWICZENIE nr 6
Zabawy z łąką






*****************************************************

ĆWICZENIE nr 7

Robimy zakupy


1. Przykładowe słownictwo potrzebne do robienia zakupów w sklepie spożywczym.




******************************************************
ĆWICZENIE nr 8

Układania zdania co kupuje Pani na obrazku


Zadanie polega na tym aby dziecko odnalazło wśród podanych symboli co kupuje pani i dołożyło na końcu zdania.

Zadanie ćwiczy konstruowanie zdań 3-elementowych i wzbogaca słownictwo czynne

1.


2.  

3. 






































******************************************************
ĆWICZENIE nr 9


DZIEŃ STRAŻAKA

1. Wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego



2. Wskaż lub opowiedz, co pasuje do strażaka.


2. Dopasuj i połącz 






******************************************************
ĆWICZENIE nr 10

DZIEŃ STRAŻAKA - zdania



Celem tego zadania jest budowanie 3-elementowych wypowiedzi. 
Najpierw omawiamy z dzieckiem każdy obrazek, wskazujemy PCSy, prosimy, aby pokazało nam gdzie jest strażak, gdzie pomaga itd. 

Gdy dziecko rozumie materiał obrazkowy, możemy przejść do zadań. 

1. Przykład - my mówimy zdanie: "strażak gasi ogień",   a dziecko wyszukuje i dokłada odpowiednie PCSy

2. Przykład  - pod obrazkiem są dwa PCSy (np. strażak gasi ....), a dziecko ma dołożyć samodzielnie ostatni.





ZDANIA:
Strażak gasi ogień.
strażak ratuje kota.
Strażak pomaga ludziom. 




******************************************************
ĆWICZENIE nr 11

POZNAJEMY SMAKI

Do tego zadania będziemy potrzebować różnych produktów, które pokażą dziecku różnicę w smakach (mogą to być te, z kart zamieszczonych poniżej, lub jeżeli mamy to inne). 

W pierwszym etapie wybieramy sobie jeden smak (np słodki, najlepiej zacząć od przyjemniejszych doznań) i dajemy dziecku różne produkty do posmakowania. Gdy dziecko próbuje produkt pokazujemy symbol "słodki" i nazywamy go. Tak,  aby dziecko po jakimś czasie skojarzyło, symbol z uczuciem, które mu towarzyszy po zjedzeniu danego produktu

Gdy dziecko pozna już smak słodki wprowadzamy do porównania drugi smak. Najpierw smakujemy np. 4 produkty nowego smaku (wprowadzając go analogicznie jak smak pierwszy). Potem możemy podawać dziecku na zmianę  smak słodki i np. gorzki

W taki sposób przechodzimy przez wszystkie cztery smaki.

Proszę pamiętać, aby nie wprowadzać tych ćwiczeń w ciągu jednego dnia. Proszę też zwrócić uwagę na reakcję dziecka, aby nie było to dla niego zbyt nieprzyjemne. Każde dziecko ma inny stopień tolerancji na różne smaki, więc przy tych ćwiczeniach należy być szczególnie ostrożnym i nie robić nic na siłę.





















******************************************************
ĆWICZENIE nr 12

POZNAJEMY SMAKI 

Zadanie wzbogaca słownictwo czynne i bierne, oraz doskonali umiejętność budowania 3-elementowej wypowiedzi.

Jeżeli karta pracy jest wydrukowana, to najlepiej wyciąć każde zdanie osobno. Wówczas dziecku łatwiej będzie skoncentrować się tylko na materiale, którego dotyczy zdanie.

Zadanie zaczynamy od demonstracji produktów, dopasowujemy do rzeczywistego produktu symbol PCS, nazywamy je, pytamy dziecko jak się nazywa itd. 
Potem dajemy dziecku spróbować dany produkt a następnie, omawiamy jakie to jest. Dopiero na końcu prosimy dziecko, aby dokończyło zdanie poprzez wybranie odpowiedniego smaku z symboli PCS.
Oczywiście, jeżeli mamy inne symbole PCS w zasobach domowych, to możemy analogicznie wykorzystać je do tego zadania.







******************************************************
ĆWICZENIE nr 13


POZNAJEMY WIOSENNE WARZYWA
W tym zadaniu wzbogacamy słownictwo czynne i bierne, dopasowujemy symbole do rzeczywistych obrazów warzyw.
Najpierw prezentujemy dziecku rzeczywisty obraz możemy użyć prawdziwych warzyw, nazywamy je, prosimy aby dziecko podało lub wskazało nazwane przez nas warzywo. 

Potem dopasowujemy symbol do zdjęcia lub do konkretu. Prosimy , aby dziecko wskazało nazwany przez nas symbol.



1. Wskaż nazwane warzywo. Jeśli potrafisz powtórz nazwę lub samodzielnie nazwij wskazane zdjęcie. 



2. Dopasuj symbole do warzyw, lub do zdjęć. Wskaż nazwane przez rodzica warzywo, lun nazwij samodzielnie



3. Powiedz, wskaż lub połącz co można zrobić z przykładowych warzyw. Może spróbuj wykonać coś z pomocą rodziców np. sałatkę z sałaty. 



******************************************************
ĆWICZENIE nr 14


POZNAJEMY WIOSENNE WARZYWA

Powiedz jakie kolory mają warzywa. Dołóż odpowiedni symbol w zdaniu. 



Brak komentarzy: