ĆWICZENIA LEWOPÓŁKULOWE

ĆWICZENIE NR 1

SEKWENCJE

KILKA SŁÓW O SEKWENCJACH WZROKOWYCH- TEORIA


Najprościej ujmując sekwencja to ciąg znaków lub symboli, który jest uporządkowany według określonej reguły. 
Umiejętność naśladowania i kontynuowania sekwencji to podstawowa zdolność poznawcza, warunkująca posługiwanie się językiem mówionym i pisanym – bowiem mówienie i pisanie polega między innymi na odtwarzaniu dźwięków lub liter w odpowiedniej kolejności. Brak tej kompetencji może być przyczyną wielu poważnych trudności z opanowaniem języka. Zasadą ćwiczeń lewej półkuli mózgu jest zachowanie linearnego porządku od lewej do prawej.
Szeregowanie i porządkowanie według reguły kształtuje się zgodnie z pojawieniem siękolejnych etapów uczenia się. Trzy etapy uczenia się – przez naśladownictwo, współdziałanie i instrukcję.
Proponowane ćwiczenia:
- naśladowanie sekwencji,
- kontynuowanie sekwencji,
- uzupełnianie sekwencji,
- samodzielne układanie sekwencji.

Naśladowanie sekwencji
Początkowo dziecko ma za zadanie jedynie odtworzyć sekwencję, układając element po elemencie z zachowaniem kierunku od lewej do prawej. Aby poprawnie przeprowadzić ćwiczenie, terapeuta przygotowuje sekwencję tematyczną, dwuelementową, umieszczoną na wąskim pasku brystolu. Dziecko otrzymuje pusty pasek tej samej wielkości. Jego zadaniem jest ułożenie identycznej sekwencji z ruchomych elementów z zachowaniem linearnego porządku.




Kontynuowanie sekwencji
Kolejnym etapem jest kontynuowanie układanego wzoru, powtarzając ułożenie elementów w odpowiedniej kolejności. Terapeuta przygotowuje pasek brystolu na którym układa początek sekwencji dwuelementowej, tematycznej. Zadaniem dziecka jest dokończenie zaprezentowanej sekwencji ruchomymi elementami leżącymi na stole.
Dodaj napis

Uzupełnianie sekwencji
Następnym etapem ćwiczeń jest uzupełnianie brakujących elementów sekwencji. Terapeuta prezentuje dziecku sekwencję dwuelementową (umieszczoną na jednym pasku). W sekwencji brakuje czwartego elementu. Na stole leżą dwa ruchome elementy. Zadaniem dziecka jest uzupełnienie braku właściwym elementem.

Samodzielne układanie sekwencji
To ostatni etap ćwiczeń sekwencji wzrokowych. Terapeuta daje dziecku zestaw obrazków np. trzy świnie, trzy krowy i trzy owce. Zadaniem dziecka jest układanie sekwencji według wymyślonej przez siebie reguły.
Do wykonania wszystkich zdjęć użyliśmy pomocy logopedycznych "Sekwencje" oraz "Sekwencje 2" wydawnictwa Centrum Metody Krakowskiej.


😀

Dziś zapraszam Was do wykonania swoich sekwencji. Wystarczy wraz z rodzicami narysować 2 lub trzy takie same np. motylki, auta, piłki itp. i analogicznie do poniższych zdjęć można ułożyć je w jednej lini, a następnie takie same rozsypać na dole ułożyć je według wzoru. Pamiętajcie układamy zawsze ode lewej strony do prawej, zachowując kolejność. 







******************************************************

ĆWICZENIE NR 2

SEKWENCJE - warzywa

1. Sekwencje do naśladowania (dwa rodzaje elementów).

Wydrukuj kartę pracy (lub narysuj, przyklej obrazki, ułóż według wzoru konkretne warzywa, lub zabawki imitujące warzywa) i poćwicz naśladowanie sekwencji w-g procedury opisanej w ćw. 1

Gdy dziecko dobrze radzi sobie z dwoma elementami, to mozemy wprowadzić trzy powtarzające się elementy w sekwencji.




******************************************************

ĆWICZENIE NR 3

SEKWENCJE - ZABAWKI



Zapraszam do naśladowania sekwencji - zabawka 2 i 3 elementowych.
Dla dzieci, które świetnie radzą sobie z naśladowaniem sekwencji zapraszam do sekwencji - kontynuacja.


1. Sekwencje 2 - elementowa - NAŚLADOWANIE


2. Sekwencje 3 - elementowa - NAŚLADOWANIE

3. Sekwencje 2 - elementowa - KONTYNUACJA




Brak komentarzy: