ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE


ĆWICZENIE  nr 1 

ĆWICZENIE GŁOSKI "S" W IZOLACJI
Dzisiaj pobawimy się w syczącego węża.

Razem z mamą przygotujcie sobie jakiegoś węża, który może być pomalowany i wycięty z papieru, może to być zwykła zabawka, maskotka, cokolwiek co pomoże udawać węża. Podczas syczenia

pamiętać należy o prawidłowym ułożeniu warg i języka


Najpierw podejdźcie do lusterka. Teraz trzeba szeroko się uśmiechnąć, tak aby było widać zęby, potem ułożyć język, który musi pozostać za dolnymi zębami, ząbki przymknięte i szeroko się uśmiechamy, jak na zdjęciu. Dopiero teraz możemy syczeć. Zrób to kilka razy. Udało się? Jeżeli tak to zapraszam do zabawy:

*Tor przeszkód. Możesz wziąć swojego węża i sycząc pokonać z nim domowe przeszkody (dookoła stołu, pod stołem, pod kocem itp.) *zabawa w ciepło-zimno". Poproś mamę, aby schowała kilka literek "S" /magnesy, literki napisane na kartce lub takie jakie akurat są w domu? w Twoim pokoju. Razem ze swoim wężem musisz tak długo syczeć, aż znajdziesz literkę s i tak aż znajdziesz wszystkie.


****************************************************
ĆWICZENIE nr 2 


ĆWICZENIA WYMOWY GŁOSKI "SZ" W ZDANIU



Na dzisiejszych zajęciach utrwalać będziemy głoskę "sz"w zdaniu.

Zdania z głoską [sz] – karta pracy autorstwa. Moniki Drozd ze strony Domologo.

Zadaniem dziecka jest wypowiedzenie zdań o Maszy, ulubionej bohaterce bajki dla dzieci. Dziecko ma za zadanie powiedzieć, co wiesza Masza np.: Masza wiesza na wieszaku szalik. itp. Następnie dziecko rysuje ten przedmiot na wieszaku.


Karta pracy zawiera 6 zdań. Masza wiesza szalik, koszulkę, kapelusz, szelki, apaszkę i naszyjnik.







***Osoby, które mają drukarkę zapraszam do pobrania i wydruku gotowej karty pracy pod linkiem:
https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/zdania-z-gloska-sz-karta-pracy/

***Jeżli nie macie Państwo drukarki, nic straconego wystarczy, że przerysować wieszaki, z boku narysować w/w przedmioty i dziecko samo wskazuje, potem rysuje na wieszaku, a następnie mówi całym zdaniem co wiesza Masza.
***Innym razem przygotujcie Państwo te przedmioty (szalik, koszulkę, kapelusz, szelki, apaszkę i naszyjnik), oraz wieszak. Pozwólcie dziecku się pobawić. Niech wiesza na wieszaku te przedmioty i oczywiście mówi całym zdaniem, co wiesza np. Ja wieszam na wieszaku kapelusz itd.
***Można wykorzystać też szafę, tak aby dziecko powiedziało: Ja wkładam szalik do szafy itp.


***Ale najlepsza zabawa będzie, gdy pozwolimy dziecku wkładać na siebie te przygotowane rekwizyty. Możemy się umówić, że wyjątkowo dziecko nazywa się w tym zadaniu; Szymon, Natasza lub Masza i mówi np.: Szymon ubrał kapelusz itp. Potem mówi: Szymon ubrał kapelusz i naszyjnik itd, aż założy na siebie i wymieni wszystkie przedmioty.
Udanej zabawy:))
******************************************************
ĆWICZENIE nr 3 

ĆWICZENIA WYMOWY GŁOSKI "SZ" W WYRAZACH (doskonalenie analizy i syntezy fonemowej)

Zabawa polega na tym, aby wejść w poniższy link, wybrać zabawę od nr 1 do 10. 
W każdym zadaniu trzeba odczytać wyrazy z głoska [SZ] i wykonać odpowiednie polecenie


LOGOFIGLE


autor-A nita Suska (minstructor.pl)

DO DZIEŁA :))

KOMU SIĘ PODOBAŁO NIECH DA ZNAĆ W KOMENTARZU:)
******************************************************
ĆWICZENIE nr 4

UTRWALANIE WYMOWY GŁOSEK DŹWIĘCZNYCH[D]

RÓŻNICOWANIE T-D


Zadanie polega na wysłuchaniu głoski znajdującej się w nazwie obrazka i przyporządkowaniu go do grupy obrazków z głoska [ T ] lub [ D ]



Można tez narysować dwa duże domy i wklejać do nich obrazki.
Obrazki zostaną wysłane na e-mail

Owocnej pracy:)

***************************************************
ĆWICZENIE NR 5
GŁOSKA "SZ" W ZDANIU
- Najpierw dorosły czyta, a dziecko nazywa obrazek /pamiętając o prawidłowej wymowie/. 
- Dziecko stara się zapamiętać treść zdania i powtarza całe zdanie
- Dziecko samodzielnie wymyśla zdania zawierające obrazki z kartki

Dla dzieci starszych:
- Zapisujemy nazwy przedmiotów na karteczkach, a dziecko odczytuje i dopasowuje do obrazka
- Samodzielnie podpisuje każdy obrazek
- Jeżeli potrafi odczytuje samodzielnie tekst z obrazkami.





******************************************************
ĆWICZENIE nr 6
UTRWALANIE WYMOWY GŁOSKI [ S ] W NAGŁOSIE WYRAZU


Najpierw zaczynamy od małej rozgrzewki. Powtórz za kimś dorosłym wszystkie sylaby znajdujące się na wagonikach. Takie pociągi możecie też narysować sobie w domu i pokolorować). 
Proszę pamiętać o szerokim uśmiechu i o tym aby język nie wychodził między zęby tylko grzecznie leżał za dolnymi ząbkami.



Teraz zapraszam na ćwiczenia gdzie mamy głoskę na początku wyrazu. Rodzic musi wyraźnie demonstrować wymowę głoski s na początku wyrazu przedłużając ją troszkę, aby dziecko mogło zaobserwować jej wymowę. 

Zabawa polega na wykonaniu gry planszowej. Trzeba będzie własnoręcznie narysować szablon gry, powklejać lub narysować obrazki, których nazwa rozpoczyna się od głoski S

Co będzie nam potrzebne?: kartka, papier, kredki, nożyczki, klej, obrazki, których nazwa zaczyna się na głoskę  (narysowane lub wycięte) np.:

samochód, samolot, sanki, sałata, sandały, sowa, sok, sopel, sosna, sukienka, sum,  supeł, sól, ser, seler, syn, syrop, 



Zasady gry mogą być różne np. dziecko musi powiedzieć tyle razy wyraz ile wyrzuciło oczek na kostce do gry itp. 

Oto moja przykładowa gra (gdzie samochody, lub pionki ścigają się po drodze do mety)


Teraz czekam na wasze gry na zdjęciach👍😊


Powodzenia:)
******************************************************

ĆWICZENIE NR 7

GŁOSKA "SZ" W ZDANIU




POWODZENIA:)
**********************************************************************
ĆWICZENIE NR 8

GŁOSKA [ S ] W SYLABACH: SA SO SU SE SY 

Najpierw proszę wejść na ćwiczenie 1 i przypomnieć prawidłowe ułożenie warg, zębów i języka podczas wymowy głoski [s]. Najlepiej przed lusterkiem.
Teraz posyczymy jak węże, pamiętając, aby język został za zębami i nie uciekła między zęby.



Trzeba przygotować kartki /mogą być kolorowe, lub można je pomalować, nożyczki i do dzieła. wykonujemy np. pociągu i gąsienice, tak aby dziecko mogło uzupełniać i wymawiać sylaby.

Oczywiście można te sylabki ćwiczyć na gotowych zabawkach np. samochodzikach z przyklejona do nich sylabką i ustawiać je na parkingu, w kolejce na prom itz. Ważne, aby tych sylab było dużo, aby móc sobie poćwiczyć. Można narysować węża i podzielić je na sylabowe paski.

Można dać dowolny obrazek, wymyślony przez siebie zachowując istotę tego ćwiczenia. 

Podzielcie się proszę wrażeniami w komentarzach.  Mile widziane zdjęcia z Waszej pracy np. na messengerze. Pozdrawiam
Powodzenia
******************************************************
ĆWICZENIE nr 9
ĆWICZENIA GŁOSKI SZ W IZOLACJI

Najpierw proszę wejść na ćwiczenie 2 (ćwiczenie umieszczone na górze tej strony) i przypomnieć prawidłowe ułożenie warg, zębów i języka podczas wymowy głoski [sz]. Najlepiej przed lusterkiem.
Teraz będziemy szumieć jak wiosenny wietrzyk pamiętając, aby język został za górnymi zębami na górze, a zęby i usta zrobią "zajączka" (tak jak na zdjęciu ćw 2).
A teraz razem z mamą, możecie pr
zygotować takie zabawy jak na zdjęciach poniżej.



Trzeba przygotować kartki /mogą być kolorowe, lub można je pomalować, nożyczki i do dzieła. wykonujemy np. pociąg  aby dziecko mogło uzupełniać i wymawiać głoskę [sz].

Poniżej jest wiersz o lokomotywie. Jak przykleisz wszystkie wagoniki z głoska [sz] to posłuchaj wiersza Juliana Tuwima "Lokomotywa" i dorysuj w swoich wagonikach to co usłyszysz w wierszu np. (w jednym krowy, w drugim konie, w innym banany itd). Poproś mamę o pomoc i do dzieła.

Podzielcie się proszę wrażeniami w komentarzach.  Mile widziane zdjęcia z Waszej pracy np. na messengerze. Pozdrawiam
Do dzieła:)
******************************************************

ĆWICZENIE NR 10

GŁOSKA "S" W SYLABACH

Zapraszam na pisankowe zabawy sylabowe. W tym celu należy narysować dużą pisankę i napisać  w niej różnokolorowe sylaby w pisance. Jak dziecko dobrze wypowie daną sylabę to może pokolorować w kolorze sylabki daną część pisanki. Poniżej  wzór takiej logopedycznej pisanki:)

*****************************************************
ĆWICZENIE NR  nr 11
ĆWICZENIA GŁOSKI SZ W NAGŁOSIE


ZADANIE POLEGA NA DOPASOWANIU OBRAZKÓW, ORAZ NA PRAWIDŁOWEJ WYMOWIE GŁOSKI SZ NA POCZĄTKU WYRAZU
https://learningapps.org/display?v=pum3p2yy520


*****************************************************
ĆWICZENIE NR  nr 12
ĆWICZENIA GŁOSKI Ż/RZ W WYRAZACH
 W tym zadaniu będziemy doskonalić wymowę głoski ż/rz.
Należy pamiętać o prawidłowym ułożeniu języka i buzi (czubek na wałku dziąsłowym za górnymi zębami, wargi lekko zaokrąglone, zęby przymknięte. 
Uwaga: głoska ż jest głoska dźwięczną. 

W tym zadaniu nalezy odczytać wyraz, odszukać obrazek i połączyć z przeczytanym wyrazem. 
Powodzenia:)


Brak komentarzy: