ĆWICZENIA UWAGI SŁUCHOWEJ

 Ćwiczenie nr 1

ROZUMIENIE SŁUCHANEJ TREŚCI - ZAGADKI O WIOŚNIE

To ćwiczenia rozwija uwagę słuchową, koncentrację i wzbogaca słownictwo dziecka. 

Wiosna przyszła do nas całkiem niedawno. Można opowiedzieć dziecku po czym ją poznajemy. 
Jest to propozycja zabawy, w której osoba dorosła czyta dziecku zagadkę, a słucha uważnie i odgaduje. Wcześniej, proponuję omówić z dzieckiem, co jest na obrazku, charakterystyczne cechy, jakie coś jest, co lubi, czego się boi itp.

1. Powrócił do nas z dalekiej strony,          

ma długie nogi i dziób czerwony                       

2. Wiosna na drzewie się zieleni,
ale opada na jesieni.

3. Gdy śnieg zginie, kwiaty rosną,
a tę porę roku nazywamy..........

4. Kolorowe  pachnące
zakwitają wiosna.
Można spotkać je na łące,
w parku i ogrodzie rosną.

5. Wesoło skacze po łące,
wąchając kwiaty pachnące.
A kiedy głód go dopada,
marchewkę na obiad zjada.

6. Jest mała i zielona,
ciągle nad stawem kum kum kuma.
Gdy bociana zobaczy
do wody raz dwa trzy skacze






******************************************************

Ćwiczenie nr 2

ROZUMIENIE SŁUCHANEJ TREŚCI - ZAGADKI O TYM CO WKŁADAMY DO WIELKANOCNEGO KOSZYCZKA



******************************************************

Ćwiczenie nr 3

ROZUMIENIE SŁUCHANEJ TREŚCI PIOSENKI

Zabawa polega na słuchaniu piosenki i wskazywaniu jakie zwierzęta występują w piosence (zamiast obrazków na ekranie można wziąć figurki, maskotki zabawki: kaczuszkę, kurczaczka, zajączka i baranka). 
Młodsze dzieci mogą naśladować dźwięki jakie wydają te zwierzątka w piosnce.



PIOSENKA "ŚWIĘTA TUŻ TUŻ"



******************************************************

Ćwiczenie nr 4


ROZUMIENIE SŁUCHANEJ TREŚCI PIOSENKI
- ODGŁOSY ZWIERZAT
Uwaga słuchowa jest bardzo ważna w rozwoju mowy dziecka. Pozwala na umiejętne zapamiętywanie brzmienia całych słów, a także poszczególnych głosek i usłyszanych sylab. 

Piosenka z odgłosami zwierząt ma na celu zapamiętanie odgłosów jakie wydają poszczególne zwierzęta wiejskie.
Proszę przygotować do tej piosenki figurki lub duże ilustracje występujących tam zwierząt. 
W pierwszej kolejności słuchamy z dzieckiem piosenki, pokazujemy mu jak mówią zwierzątka, odszukujemy figurki zgodnie występującymi tam postaciami. Powtarzamy to bez piosenki. 
Na końcu puszczamy piosenkę wyłączając obraz. Dziecko słucha piosenki, wyszukuje zwierzątko, które usłyszy w piosence i staramy się , aby powtórzyło po nas dźwięk jaki usłyszało.

Życzę miłej zabawy




******************************************************

Ćwiczenie nr 6


RÓŻNICOWANIE DŹWIĘKÓW OTOCZENIA
Zapraszam Cię do zabawy, dzięki której poćwiczysz swoją uwagę słuchową i która rozwija mowę dziecka.
Żeby zagrać w tą grę należy kliknąć w poniższy link i do zabawy.





******************************************************

Ćwiczenie nr 7

ROZUMIENIE SŁUCHANEJ TREŚCI PIOSENKI - WYCIECZKA ZWIERZATEK
(zabawa ruchowo-słuchowa)


Proszę przygotować obrazki (mogę być maskotki, figurki itp): kaczki, kotka, kurki, psa
Najpierw pokazujemy dzieciom zwierzęta, naśladujemy ich odgłosy, prosimy aby dziecko naśladowało te odgłosy. 
Możemy przygotować etykiety i dokładać ja pod odpowiedni obrazek, lub figurkę (jak na zdjęciu).

Mówimy dziecku, że dziś idziemy na wycieczkę z tymi zwierzakami i będziemy śpiewać razem z nimi piosenkę

*Najpierw słuchamy piosenkę, dzieci wskazują i naśladują odgłosy z piosenką. 

*Potem bierzemy nasze zabawki i chodzimy na wycieczkę po mieszkaniu (oczywiście mówiąc kto idzie z nami poprzez naśladowanie zwierząt, lub ich nazywanie samodzielne lub przez powtarzanie). dziecko samo decyduje gdzie najpierw idą na wycieczkę, do kuchni, pokoju, czy na korytarz. 

*Starsze dzieci (na etapie wyrazu) mogą odpowiadać na pytania np. Kto kwacze?: KACZKA, kto miauczy? kot itp.

*dzieci które zaczynają mówić mogą tworzyć 2 i 3 wyrazowe zdania: np. : Co robi kot? KOT MIAUCZY ITP.

*inny sposób na tą zabawę to naśladowanie ich odgłosów ale też sposobu ich chodzenia. Rodzic naśladuje jak idzie kaczka, jak się skrada kotek, jak drapie kurka, jak biega piesek, a dziecko naśladuje rodzica. 

 Życzę udanej zabawy😊  🦆  😼 🦃 🐶  


******************************************************

Ćwiczenie nr 8

RÓŻNICOWANIE DŹWIĘKÓW MOWY S-SZ

Zaprasza do ćwiczenia słuchu fonematycznego, w którym dziecko kształtuje umiejętność różnicowania dźwięków mowy w wyrazach.

Dzisiaj będziemy różnicować głoski: SZ-S
Pomoże mam w ty zabawa w ruletkę. Wystarczy klikną w poniższy link i świetnie się bawić😊




*****************************************************

Ćwiczenie nr 9

Różnicowanie słuchowe głosek s-sz

Różnicowanie dźwięków mowy, a w tym przypadku głoski syczącej s i głoski szumiącej sz jest bardzo ważne w doskonaleniu prawidłowej wymowy. dziecko musi słyszeć różnicę, aby mogło w przyszłości samodzielnie skontrolować swoją wymowę głoski sz.

W tym zadaniu proszę odsłuchać nazwę obrazka i przyporządkować obrazek do odpowiedniej głoski s lub sz.
Trzeba uważnie słuchać i odgadnąć co jest na początku wyrazu. 

*****************************************************


Ćwiczenie nr 10

SŁUCHAM WIERSZA I POKAZUJĘ OBRAZEK


Zadanie polega na uważnym wysłuchaniu wierszyka o strażakach. Uważne słuchanie polega na ty, że dorosły czyta, a dziecko słucha i w odpowiednim momencie wskazuje obrazek na ilustracji, który odpowiada przeczytanej frazie np. my czytamy: " przed garażem, przy kolumnie wóz strażacki stoi", robimy krótką pauzę, aby dać dziecku czas na znalezienie obrazka. dziecko wskazuje co usłyszało, więc czytamy dalej. 

Potem możemy zrobić podsumowanie. Rozmawiamy z dzieckiem, o czym był wierszyk, czego się dowiedziałeś, co znajdziemy na wozie strażackim, co robi straż pożarna itp.

Starsze dzieci dodatkowo
- z pamięci zapisują co usłyszały w wierszu (pojedyncze wyrazy: wąż, koła, itd)
- jeżeli dziecko umie uczytać, to najpierw słucha i pokazuje jak dorosły czyta, a następnie czyta samodzielnie i wskazuje pasujące obrazki ( w ten sposób ćwiczymy również czytanie ze zrozumieniem)

*****************************************************


Ćwiczenie nr 11

Różnicowanie słuchowe głosek p-b

Różnicowanie dźwięków mowy, a w tym przypadku  głoski bezdźwięcznej -p i głoski dźwięcznej - b jest bardzo ważne w doskonaleniu prawidłowej wymowy. Dziecko musi usłyszeć różnicę, aby mogło w przyszłości samodzielnie skontrolować swoją wymowę.

W tym zadaniu proszę odsłuchać nazwę obrazka. dziecko ma za zadanie posegregować nazwy obrazka zawierające głoskę P do pudełka, a nazwy zawierające głoskę b, należy włożyć do beczki
Trzeba uważnie słuchać i odgadnąć co jest na początku wyrazu. 


Powodzenia:)
https://learningapps.org/1758660


*****************************************************

Ćwiczenie nr 12

zagadki - pojazdy
Posłuchaj zagadek i powiedz i odgadnij o jakim pojeździe przeczytała mama.
Celem tego ćwiczenia jest:
- uważne słuchanie dłuższego tekstu i dopasowania obrazka,
- rozumienie słuchanego tekstu
- wzbogacanie słownictwa


*****************************************************


Ćwiczenie nr 14

Różnicowanie słuchowe głosek s-sz

Starsze dzieci samodzielnie nazywają i mówią, czy w nazwie obrazka słyszą głoskę sz, czy s i samodzielnie dopasowują.  

Młodsze dzieci słuchają uważnie, jak osoba dorosła nazywa obrazek i dopasowują w odpowiednie miejsca

*****************************************************


Ćwiczenie nr 15

Dzień Matki
W tym ćwiczeniu dziecko ma za zadanie uważnie wysłuchać wiersza i wskazać ilustracje, które występują w wierszu, oraz opowiada co w prezencie może dostać mama od swojego dziecka.

Na koniec dziecko mówi,  co samo dałoby najchętniej swojej mamie w prezencie, a może weźmie kredki i narysuje prezent dla mamy?

Powodzenia:)


*****************************************************

Ćwiczenie nr 16

Piosenka na Dzień Matki

Dziś posłuchajcie piosenek dla mamy:)

Spróbujcie narysować swoja mamę wraz z kolejną piosenką:)






*****************************************************

Ćwiczenie nr 17

Piosenki - idziemy na zakupy do sklepu z zabawkami

Do tego ćwiczenia proszę przygotować koszyk lub torbę na zakupy, oraz zabawki, lub ich ilustracje: (miś, lalka, piłka).
Słuchamy z dzieckiem piosenki i prosimy dziecko, co trzeba włożyć kolejno do koszyka (zgodnie z tym, co w danej chwili dziecko usłyszy w piosence).


*****************************************************

Ćwiczenie nr 18

Posłuchaj i powiedz co pasuje.

W tym zadaniu rozwijamy uważne słuchanie, rozumienie słuchanego tekstu, wzbogacamy słownictwo, o tym co znajduje się w domu. 

Dzieci uważnie słuchają, i wskazują który obrazek pasuje  do wysłuchanego zdania. 
Następnie rozmawiamy z dzieckiem o tym obrazku mówimy gdzie znajduje się u nas np. kuchnia, co jest w kuchni itd.

Proszę kliknąć w link:
https://wordwall.net/pl/resource/1268742/czytanie-uczestnicz%C4%85ce-dom


*****************************************************

Ćwiczenie nr 19

Posłuchaj i pokaż co usłyszałeś

Zadanie wzbogacające uwagę słuchową oraz słownictwo bierne i czynne  związane z tym co możemy zobaczyć w naszym domu (w kuchni)

Proszę kliknąć w poniższy link. Dobrej zabawy:)



*****************************************************

Ćwiczenie nr 20

Piosenka o domku

Zapraszam najmłodszych do wysłuchania piosenki i nauczenia się odgłosów pukania do drzwi PUK -PUK i odgłosów szurania bucikami o wycieraczkę: SZUR - SZUR.




Po piosence razem z rodzicami narysujcie domek. Pomoże wam w tym Lulek :)
 Rodziców proszę aby nazywali z dzieckiem, każdy element domu. 

Powodzenia:)






Brak komentarzy: