Ćwiczenie nr 1
ROZUMIENIE SŁUCHANEJ TREŚCI - ZAGADKI O WIOŚNIE
To ćwiczenia rozwija uwagę słuchową, koncentrację i wzbogaca słownictwo dziecka.
Wiosna przyszła do nas całkiem niedawno. Można opowiedzieć dziecku po czym ją poznajemy.
Jest to propozycja zabawy, w której osoba dorosła czyta dziecku zagadkę, a słucha uważnie i odgaduje. Wcześniej, proponuję omówić z dzieckiem, co jest na obrazku, charakterystyczne cechy, jakie coś jest, co lubi, czego się boi itp.
1. Powrócił do nas z dalekiej strony,
ma długie nogi i dziób czerwony
2. Wiosna na drzewie się zieleni,
ale opada na jesieni.
3. Gdy śnieg zginie, kwiaty rosną,
a tę porę roku nazywamy..........
1. Powrócił do nas z dalekiej strony,
ma długie nogi i dziób czerwony
2. Wiosna na drzewie się zieleni,
ale opada na jesieni.
3. Gdy śnieg zginie, kwiaty rosną,
a tę porę roku nazywamy..........
4. Kolorowe pachnące
zakwitają wiosna.
Można spotkać je na łące,
w parku i ogrodzie rosną.
5. Wesoło skacze po łące,
wąchając kwiaty pachnące.
A kiedy głód go dopada,
marchewkę na obiad zjada.
6. Jest mała i zielona,
ciągle nad stawem kum kum kuma.
Gdy bociana zobaczy
do wody raz dwa trzy skacze
zakwitają wiosna.
Można spotkać je na łące,
w parku i ogrodzie rosną.
5. Wesoło skacze po łące,
wąchając kwiaty pachnące.
A kiedy głód go dopada,
marchewkę na obiad zjada.
6. Jest mała i zielona,
ciągle nad stawem kum kum kuma.
Gdy bociana zobaczy
do wody raz dwa trzy skacze
******************************************************
Ćwiczenie nr 2
ROZUMIENIE SŁUCHANEJ TREŚCI - ZAGADKI O TYM CO WKŁADAMY DO WIELKANOCNEGO KOSZYCZKA
******************************************************
Ćwiczenie nr 3
ROZUMIENIE SŁUCHANEJ TREŚCI PIOSENKI
Zabawa polega na słuchaniu piosenki i wskazywaniu jakie zwierzęta występują w piosence (zamiast obrazków na ekranie można wziąć figurki, maskotki zabawki: kaczuszkę, kurczaczka, zajączka i baranka).
Młodsze dzieci mogą naśladować dźwięki jakie wydają te zwierzątka w piosnce.
Mówimy dziecku, że dziś idziemy na wycieczkę z tymi zwierzakami i będziemy śpiewać razem z nimi piosenkę
PIOSENKA "ŚWIĘTA TUŻ TUŻ"
******************************************************
Ćwiczenie nr 4
ROZUMIENIE SŁUCHANEJ TREŚCI PIOSENKI
- ODGŁOSY ZWIERZAT
- ODGŁOSY ZWIERZAT
Uwaga słuchowa jest bardzo ważna w rozwoju mowy dziecka. Pozwala na umiejętne zapamiętywanie brzmienia całych słów, a także poszczególnych głosek i usłyszanych sylab.
Piosenka z odgłosami zwierząt ma na celu zapamiętanie odgłosów jakie wydają poszczególne zwierzęta wiejskie.
Proszę przygotować do tej piosenki figurki lub duże ilustracje występujących tam zwierząt.
W pierwszej kolejności słuchamy z dzieckiem piosenki, pokazujemy mu jak mówią zwierzątka, odszukujemy figurki zgodnie występującymi tam postaciami. Powtarzamy to bez piosenki.
Na końcu puszczamy piosenkę wyłączając obraz. Dziecko słucha piosenki, wyszukuje zwierzątko, które usłyszy w piosence i staramy się , aby powtórzyło po nas dźwięk jaki usłyszało.
Życzę miłej zabawy
******************************************************
Ćwiczenie nr 6
RÓŻNICOWANIE DŹWIĘKÓW OTOCZENIA
Zapraszam Cię do zabawy, dzięki której poćwiczysz swoją uwagę słuchową i która rozwija mowę dziecka.
Żeby zagrać w tą grę należy kliknąć w poniższy link i do zabawy.
******************************************************
Ćwiczenie nr 7
ROZUMIENIE SŁUCHANEJ TREŚCI PIOSENKI - WYCIECZKA ZWIERZATEK
(zabawa ruchowo-słuchowa)
(zabawa ruchowo-słuchowa)
Proszę przygotować obrazki (mogę być maskotki, figurki itp): kaczki, kotka, kurki, psa
Najpierw pokazujemy dzieciom zwierzęta, naśladujemy ich odgłosy, prosimy aby dziecko naśladowało te odgłosy.
*Najpierw słuchamy piosenkę, dzieci wskazują i naśladują odgłosy z piosenką.
*Potem bierzemy nasze zabawki i chodzimy na wycieczkę po mieszkaniu (oczywiście mówiąc kto idzie z nami poprzez naśladowanie zwierząt, lub ich nazywanie samodzielne lub przez powtarzanie). dziecko samo decyduje gdzie najpierw idą na wycieczkę, do kuchni, pokoju, czy na korytarz.
*Starsze dzieci (na etapie wyrazu) mogą odpowiadać na pytania np. Kto kwacze?: KACZKA, kto miauczy? kot itp.
*dzieci które zaczynają mówić mogą tworzyć 2 i 3 wyrazowe zdania: np. : Co robi kot? KOT MIAUCZY ITP.
*inny sposób na tą zabawę to naśladowanie ich odgłosów ale też sposobu ich chodzenia. Rodzic naśladuje jak idzie kaczka, jak się skrada kotek, jak drapie kurka, jak biega piesek, a dziecko naśladuje rodzica.
Życzę udanej zabawy😊 🦆 😼 🦃 🐶
******************************************************
Ćwiczenie nr 8
RÓŻNICOWANIE DŹWIĘKÓW MOWY S-SZ
Zaprasza do ćwiczenia słuchu fonematycznego, w którym dziecko kształtuje umiejętność różnicowania dźwięków mowy w wyrazach.
Dzisiaj będziemy różnicować głoski: SZ-S
Pomoże mam w ty zabawa w ruletkę. Wystarczy klikną w poniższy link i świetnie się bawić😊
*****************************************************
Ćwiczenie nr 9
Różnicowanie słuchowe głosek s-sz
Różnicowanie dźwięków mowy, a w tym przypadku głoski syczącej s i głoski szumiącej sz jest bardzo ważne w doskonaleniu prawidłowej wymowy. dziecko musi słyszeć różnicę, aby mogło w przyszłości samodzielnie skontrolować swoją wymowę głoski sz.
W tym zadaniu proszę odsłuchać nazwę obrazka i przyporządkować obrazek do odpowiedniej głoski s lub sz.
W tym zadaniu proszę odsłuchać nazwę obrazka i przyporządkować obrazek do odpowiedniej głoski s lub sz.
Trzeba uważnie słuchać i odgadnąć co jest na początku wyrazu.
*****************************************************
Ćwiczenie nr 10
SŁUCHAM WIERSZA I POKAZUJĘ OBRAZEK
Zadanie polega na uważnym wysłuchaniu wierszyka o strażakach. Uważne słuchanie polega na ty, że dorosły czyta, a dziecko słucha i w odpowiednim momencie wskazuje obrazek na ilustracji, który odpowiada przeczytanej frazie np. my czytamy: " przed garażem, przy kolumnie wóz strażacki stoi", robimy krótką pauzę, aby dać dziecku czas na znalezienie obrazka. dziecko wskazuje co usłyszało, więc czytamy dalej.
Potem możemy zrobić podsumowanie. Rozmawiamy z dzieckiem, o czym był wierszyk, czego się dowiedziałeś, co znajdziemy na wozie strażackim, co robi straż pożarna itp.
Starsze dzieci dodatkowo
- z pamięci zapisują co usłyszały w wierszu (pojedyncze wyrazy: wąż, koła, itd)
- jeżeli dziecko umie uczytać, to najpierw słucha i pokazuje jak dorosły czyta, a następnie czyta samodzielnie i wskazuje pasujące obrazki ( w ten sposób ćwiczymy również czytanie ze zrozumieniem)
*****************************************************
Ćwiczenie nr 11
Różnicowanie słuchowe głosek p-b
Różnicowanie dźwięków mowy, a w tym przypadku głoski bezdźwięcznej -p i głoski dźwięcznej - b jest bardzo ważne w doskonaleniu prawidłowej wymowy. Dziecko musi usłyszeć różnicę, aby mogło w przyszłości samodzielnie skontrolować swoją wymowę.
W tym zadaniu proszę odsłuchać nazwę obrazka. dziecko ma za zadanie posegregować nazwy obrazka zawierające głoskę P do pudełka, a nazwy zawierające głoskę b, należy włożyć do beczki
Różnicowanie dźwięków mowy, a w tym przypadku głoski bezdźwięcznej -p i głoski dźwięcznej - b jest bardzo ważne w doskonaleniu prawidłowej wymowy. Dziecko musi usłyszeć różnicę, aby mogło w przyszłości samodzielnie skontrolować swoją wymowę.
W tym zadaniu proszę odsłuchać nazwę obrazka. dziecko ma za zadanie posegregować nazwy obrazka zawierające głoskę P do pudełka, a nazwy zawierające głoskę b, należy włożyć do beczki
Trzeba uważnie słuchać i odgadnąć co jest na początku wyrazu.
Powodzenia:)
https://learningapps.org/1758660
https://learningapps.org/1758660
*****************************************************
Ćwiczenie nr 12
zagadki - pojazdy
Posłuchaj zagadek i powiedz i odgadnij o jakim pojeździe przeczytała mama.
Celem tego ćwiczenia jest:
- uważne słuchanie dłuższego tekstu i dopasowania obrazka,
- rozumienie słuchanego tekstu
- wzbogacanie słownictwa
*****************************************************
Ćwiczenie nr 14
Różnicowanie słuchowe głosek s-sz
Starsze dzieci samodzielnie nazywają i mówią, czy w nazwie obrazka słyszą głoskę sz, czy s i samodzielnie dopasowują.
Młodsze dzieci słuchają uważnie, jak osoba dorosła nazywa obrazek i dopasowują w odpowiednie miejsca
ćwiczenie w linku poniżej:
https://wordwall.net/pl/resource/1080034/r%C3%B3%C5%BCnicowanie-g%C5%82osek-sz-s
https://wordwall.net/pl/resource/1080034/r%C3%B3%C5%BCnicowanie-g%C5%82osek-sz-s
*****************************************************
Ćwiczenie nr 15
Dzień Matki
W tym ćwiczeniu dziecko ma za zadanie uważnie wysłuchać wiersza i wskazać ilustracje, które występują w wierszu, oraz opowiada co w prezencie może dostać mama od swojego dziecka.
Na koniec dziecko mówi, co samo dałoby najchętniej swojej mamie w prezencie, a może weźmie kredki i narysuje prezent dla mamy?
Powodzenia:)
Dziś posłuchajcie piosenek dla mamy:)
*****************************************************
Ćwiczenie nr 16
Piosenka na Dzień Matki
Dziś posłuchajcie piosenek dla mamy:)
Spróbujcie narysować swoja mamę wraz z kolejną piosenką:)
*****************************************************
Ćwiczenie nr 17
Piosenki - idziemy na zakupy do sklepu z zabawkami
Do tego ćwiczenia proszę przygotować koszyk lub torbę na zakupy, oraz zabawki, lub ich ilustracje: (miś, lalka, piłka).
Słuchamy z dzieckiem piosenki i prosimy dziecko, co trzeba włożyć kolejno do koszyka (zgodnie z tym, co w danej chwili dziecko usłyszy w piosence).
*****************************************************
Ćwiczenie nr 18
Posłuchaj i powiedz co pasuje.
Proszę kliknąć w link:
https://wordwall.net/pl/resource/1268742/czytanie-uczestnicz%C4%85ce-dom
W tym zadaniu rozwijamy uważne słuchanie, rozumienie słuchanego tekstu, wzbogacamy słownictwo, o tym co znajduje się w domu.
Dzieci uważnie słuchają, i wskazują który obrazek pasuje do wysłuchanego zdania.
Następnie rozmawiamy z dzieckiem o tym obrazku mówimy gdzie znajduje się u nas np. kuchnia, co jest w kuchni itd.
Proszę kliknąć w link:
https://wordwall.net/pl/resource/1268742/czytanie-uczestnicz%C4%85ce-dom
*****************************************************
Ćwiczenie nr 19
Posłuchaj i pokaż co usłyszałeś
Zadanie wzbogacające uwagę słuchową oraz słownictwo bierne i czynne związane z tym co możemy zobaczyć w naszym domu (w kuchni)
Proszę kliknąć w poniższy link. Dobrej zabawy:)
*****************************************************
Ćwiczenie nr 20
Piosenka o domku
Zapraszam najmłodszych do wysłuchania piosenki i nauczenia się odgłosów pukania do drzwi PUK -PUK i odgłosów szurania bucikami o wycieraczkę: SZUR - SZUR.
Po piosence razem z rodzicami narysujcie domek. Pomoże wam w tym Lulek :)
Rodziców proszę aby nazywali z dzieckiem, każdy element domu.
Rodziców proszę aby nazywali z dzieckiem, każdy element domu.
Powodzenia:)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz